Top 10 film 2010

Leonardo DiCaprioDa vi er ved at være ude af år 2010, er det tid til at skrive min personlige liste over de ti bedste film fra biografåret.

Hele kino.dk-redaktionen har bidraget med en top 10 for året, der gik. Vi har hver især fået en profil på sitet, hvor vi har noteret de ti film, vi synes bedst om i året. 

Problemet er bare, at vi ikke har rigtig har plads til at kommentere på filmene. Det vil jeg gøre her på min blog.

Bemærk i øvrigt, at det er film fra biografåret 2010 i Danmark, hvilket vil sige, at ‘Up in the Air’, som havde premiere i de amerikanske biografer i 2009, er med på listen.

Her er min top 10 for 2010:

1. Inception: Årets bedste film er en hjernevridende blockbuster af Christopher Nolan med Leonardo DiCaprio i rollen som en forbryder, der skal stjæle vigtige informationer fra folks bevidsthed. 
2. Profeten: Denne franske fængselsfilm er i lige så høj grad en gangsterfilm med allegoriske nuancer og mange psykologiske lag i fortællingen.
3. The Social Network: Indbegrebet af stærk filmfortælling og et flot comeback til “Mr. Se7en”, alias David Fincher om Facebooks skaber.
4. Det hvide bånd: Michael Haneke har aldrig været en humørbombe, men hans allegoriske fortælling om børn i en lille tysk landsby i mellemkrigstiden er smuk på sin egen triste måde.
5. Up in the Air: George Clooney, Vera Farmiga og Anna Kendrick er sublime i dette komediedrama om finanskrisens konsekvenser.
6. Øjnenes hemmelighed: Den argentinske Oscarvinder er solid som bare pokker, spændende som de bedste thrillers og velspillet som de bedste dramaer.
7. A Single Man: Modeskaberen Tom Fords instruktørdebut er et kompakt og følsomt drama med en velspillene Colin Firth i hovedrollen som en homoseksuel universitetsprofessor, der sørger over tabet af sin kæreste.
8. R: 2010 er året for fremragende fængselsfilm, og hvor ‘Profeten’ på mange måder er en finkulturel genrefilm, er den danske ‘R’ et realistisk og gennemslagskraftigt billede af livet i Horsens Statsfængel.
9. In the Loop: Engelsk komedie baseret på tv-serien ‘Højt spin (The Thick of It)’ og en af de bedste politiske satirer siden Kubricks ‘Dr. Strangelove’!
10. The Road: Viggo Mortensen leverer en pragtpræstation som sultende far i filmatiseringen af Cormac McCarthys dystopiske roman i årets mest undervurderede film.

Boblerne: ‘Toy Story 3’, ‘Hævnen’ og ‘Fish Tank’.

Det var listen. Er du enig i mine valgte film?

6 kommentarer

Filed under Film

6 responses to “Top 10 film 2010

  1. Kim

    Fin liste! Jeg har kun set 7 af dine udvalgte, og de er ikke dårlige. Dog mener jeg du burde smække Profeten en enkelt plads op 🙂

    • Hej Kim

      Ja, Profeten er en frygtelig god film, og jeg havde også svært ved at vælge rækkefølgen af især de første pladser. Så de skal nok ses som nogenlunde lige gode – i min optik.

      Jeg har lige læst din egen liste over de bedste film, du har set i 2010, og du har jo valgt at inkludere alle – både biograffilm fra i år og film, du har set på dvd eller lign. Det har jeg slet ikke overblik over, så jeg ville ikke kunne lave en tilsvarende liste.

      Mange hilsner
      Daniel

  2. Kim

    Jeg fik ideen til min liste sidste år, da jeg fandt den tilsvarende tråd for 2010 til denne tråd http://www.empireonline.com/forum/tm.asp?m=2973719 på empires forum. Syntes ideen var sjov, og samtidig er det en god måde at holde styr på alle de film der ryger igennem på et år. Jeg ville samtidig undersøge hvor mange film jeg så på et år, da jeg ingen ide havde inden.

    Så oprettede et word dokument, hvor jeg inddelte filmene efter stjerner.

  3. Jeg har kun set 4 af dine top 10 film og er enig med dig i, at 3 af dem skal være på en top ti liste. Øjnenes hemmelighed var helt klart en af mine favoritter sidste år og jeg glæder mig til et gensyn med den. Det hvide bånd og The Road var på hver sin måde tankevækkende film.
    Inception – den var god og meget flot filmet, men ikke en af årets bedste film. Jeg synes den var udemærket, men ikke så stor som flere andre synes.

    • Hej Sandrill

      Tak for din kommentar.

      Det er altid farligt at kaste sig ud i top 10-lister, fordi de er så subjektive, og fordi man ikke kan løbe fra dem igen. Men faktisk har jeg set ‘Biutiful’, siden jeg udgav denne, og den kunne nok godt tilkæmpe sig en plads i bunden af listen. Ganske enkelt fremragende film, må jeg sige.

      Men jeg kunne da godt tænke mig at se din top 10 over 2010’s bedste film, hvis du har mod på at lave sådan en. Jeg var lige inde på din blog, men der faldt jeg ikke over nogen.

      Mange hilsner
      Daniel

      • Hej Daniel

        Bedre sent end aldrig. Bloggen har ligget stille et stykke tid, da et fag dette semester, tog alt min fritid. Nu er jeg oppe og køre igen, og har fået lavet min top 10, så tag et kig.

Skriv en kommentar