Mit musikår 2010

Bandet The NationalFør nytår skrev jeg om de ti bedste film, jeg har set i 2010 (som vel og mærke havde premiere i Danmark samme år). Det ville være let at gentage sig selv og skrive om de ti bedste musikalbums fra 2010, men det vil jeg ikke gøre.

I stedet vil jeg skrive om musikåret, som jeg oplevede det med op- og nedture – og i total tilfældig rækkefølge og med totalt tilfældige kategorier.

Årets album: The National – ‘High Violet’. Selv efter at have lyttet til den anmelderhypede Kanye Wests ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’ en del gange, er jeg overbevist om, at The National har skabt årets bedste album. Det amerikanske indie-band (som nu er så store, at de vel kan kaldes et godt, gammeldags rockband) har nu lavet tre fremragende albums på stribe, og ingen har i år kunnet slå dem af tronen, heller ikke Arcade Fire, Band of Horses eller førnævnte Kanye.

Årets skuffelse: Dansk hiphop i krise. Mig bekendt udkom der kun tre danske rapalbum i 2010. Anders Matthesen med ‘Villa Peakstate’, Odense Assholes med ‘Voldsrap (Greatest Hits)’ og Pede B med ‘Jungleloven’. De fik henholdsvis en, en og to stjerner i Gaffa, og jeg er tilbøjelig til at være enig. Et sørgeligt tegn på, at dansk rap lider under fraværet fra L.O.C., Suspekt og Malk de Koijn.

Årets koncertoplevelse: The National i KB Hallen. Trods ringe lyd i ny og næ viste forsanger Matt Berninger, at hans stemme er mindst lige så fantastisk i virkeligheden som på bandets nyeste plade High Violet.

Årets positive overraskelse: Soundtracket fra filmen ‘TRON: Legacy’, der betyder et kærkomment comeback for techno-fyrerne fra Daft Punk. Ok, franskmændene stjæler science fiction-tunes fra højre og venstre (tydeligst fra ‘The Terminator’ og ‘Blade Runner’), men helheden fungerer forrygende, og sammen med Trent Reznors ‘The Social Network’ og Hans Zimmers ‘Inception’ er ‘TRON: Legacy’ årets bedste score.

2 kommentarer

Filed under Musik

2 responses to “Mit musikår 2010

  1. Hey Daniel

    Jeg tror ikke Kanye West’s “My Beautiful Dark Twisted Fantasy” og The National’s “High Violet” kræver nogen sammenligning på det punkt om at være årets album. Kanye har produktioner ud over alle grænser – han har produceret med Bon Iver; altså vi snakker hip-hop, der møder folk-musikken. Det er noget af det mest spændende, der er kommet ud af 2010, og det er vist forkert at sige, at sige, at han ikke kan slå The National af tronen?

    Nikolaj

    • Hej Nikolaj

      Tak for din kommentar.

      Du har ret i, at Kanye Wests album er mere originalt og musikalsk nyskabende, men i mine øjne er nogle numre fremragende, mens andre er skudt lidt ved siden af. Derfor er helheden for mig ikke lige så vellykket som på ‘High Violet’, hvor jeg aldrig synes, The National træder ved siden af.

      Med “tronen” mente jeg egeltig bare førstepladsen. Hvem der sidder på tronen rent kommercielt, er der vist ingen tvivl om.

      Mange hilsner
      Daniel

Skriv et svar

