Anmeld film på nettet

Det perfekte sted at anmelde film på nettet kan diskuteres. Internet Movie Database (IMDb) har så mange film og en ret let måde at samle sine anmeldelser og diverse samlinger på ét sted uden at være bange for, at den pågældende film ikke er i databasen (dog oplevede jeg forleden, at de nyeste Super 16-kortfilm ikke var inkluderet, men de kommer nok efterhånden).

Men IMDb har sine svagheder, bl.a. fordi man selv aktivt skal give andre brugere lov til at se ens anmeldelser.

Derfor vil jeg anbefale et andet og ret interessant site, hvor man kan udfolde sin kritiske sans, nemlig Criticker. Det smarte er, at sitet fungerer som et socialt medie a la Facebook, hvor man opretter en profil og kan have venner (her kaldet kumpels). Det går hurtigt at anmelde en film – Criticker anbefaler selv en række film ad gangen, som man kan kaste sig over med en karakter fra 0 til 100.

Når man så har givet en række film sin uforbeholdne bedømmelse, kan man sammenligne med sine kumpels, med andre brugere af Criticker og ikke mindst få anbefalinger på film, der ud fra ens karakterer nok vil være interessante for én. En ret smart feature, som IMDb ikke kan prale af.

Desuden kan man få en komplet liste over IMDb’s top 250 og se, hvilke film man mangler at se. Det gælder også for en række andre samlinger, deriblandt bogen ‘1001 film du skal se før du dør’.

Der skal derfor lyde en anbafaling til at bruge Criticker herfra. Selv går jeg næppe væk fra IMDb lige foreløbig, men de to suveræne sites supplerer hinanden fortræffeligt.

Mød mig på Criticker og lad os se, hvor mange film vi kan blive enige om.

6 kommentarer

Filed under Film

6 responses to “Anmeld film på nettet

  1. Lyder spændende. Sender straks hjemmesiden videre til en af filmnørderne i min klasse. Han (samt en del andre) tjekker konstant IMDb og lignende sites for at høre om de nyeste film. Vi har faktisk op til flere gange talt om, at han burde stille op til DR2 Premiere, fordi han er passioneret over for mediet 😛

    • Hej Gustav

      Ja, IMDb er næppe overgået, når det kommer til omfang og aktualitet. Men som sammenligningsgrundlag med sine venners filmsmag byder Criticker på glimrende muligheder.

      Mange hilsner
      Daniel

  2. Kasper Løvborg

    en anden fed feature er at man kan følge sine kumpels’ ratings gennem RSS-feeds

    • Hej Kasper

      Ja, det er sandt. Det havde jeg helt glemt, selvom du har fortalt mig det ved en tidligere lejlighed. Endnu en feature, som IMDb – mig bekendt – ikke indeholder.

      Mange hilsner
      Daniel

  3. Thomas Jespersen

    Jeg har kun “anmeldt” ca. 30 film på Criticker og allerede nu synes jeg den er rimelig til at skyde sig ind på om jeg kan lide en film før jeg ser den.

    Det er så det jeg bruger den til. Der kommer simpelthen for mange film til at man kan se dem alle og jeg bruger den til at give mig anbefalinger.

    Hvis man læser diverse film-fora kan jeg anbefale denne her bookmarklet til sin browser:

    http://www.elahn.com.au/criticker_bookmarklets.html

    Den er ganske nem at bruge. Du skal blot markere en filmtitel på den side du er på og dernæst klikke på den bookmarklet for at kunne læse om den på Criticker.

Skriv et svar

