De 25 bedste drama og kunstfilm

Den toneangivende avis The Guardian har rigtig gang i toplisterne for tiden. De har lavet en top 25 over science fiction-film, komedier, krimier osv., en afstemning af Verdens Bedste Film(!), der blev Roman Polanskis ‘Chinatown’, og de har sammenfattet en liste over de 25 bedste drama/art house-film. Det er den, jeg vil kommentere på. Se den fulde liste i bunden af dette indlæg.

Som udgangspunkt er det altid spændende, når anerkendte kritikere kårer det ene og det andet. Så kan man spejle sig i disse kåringer og se, om man er enig eller uenig i de valgte kulturprodukter. Jeg har selv gjort det samme på denne blog med film, gaming og musik (indrømmet, sidstnævnte trænger til lidt flere titler).

The Guardian har valgt at fokusere på en svær kategori. Drama og art house er om noget svært definérbare genrer, og alt, hvad der ikke kan kaldes en regulær genrefilm, kan i princippet puttes i dramakategorien. At man vælger at slå den sammen med art house, gør det blot endnu vanskeligere at vælge 25.

Det afholde dog ikke avisens filmredaktion fra at stemme 25 film ind, og på førstepladsen finder vi Tarkovskijs historiske epos og dvælende kunstfilm ‘Andrei Rublev’ (havde selv foretrækket ‘Spejlet’ eller ‘Stalker’). Efterfulgt af David Lynchs enigmatiske ‘Mulholland Drive’ og Jean Vigos poetisk-realistiske ‘L’Atalante’.

Længere nede på listen kommer mindre arty-farty og mere dramabaserede film som ‘The Godfather’ og ‘The Graduate’.

Alt i alt en fin liste, som selvfølgelig mangler noget: Hvor er ‘Persona’ – måske den bedste film nogensinde? Hvor er Godard? Truffaut? Kurosawa? Og burde man ikke have en neorealistisk film som ‘Cykeltyven’ eller ‘Rom – åben by’ med?

Oh, well. Man kan ikke få det hele, og vi i Danmark kan glæde os over, at både Carl Th. Dreyer og Lars von Trier er repræsenteret med hver deres film – dog ikke på dansk, men med henholdsvis franske mellemtekster (‘The Passion of Joan of Arc’/’Jeanne D’Arcs lidelse og død’) og engelsk dialog (‘Breaking the Waves’). Men alligevel.

Det gode ved sådanne lister er, at de fungerer som inspiration. Jeg har fx ikke set ‘Days of Heaven’ og ‘Distant Voices, Still Lives’, og selv en klassiker som ‘Death in Venice’ har jeg kun læst, aldrig set.

Øverst på min liste af film, jeg skal se, er ‘The Spirit of the Beehive’, hvilket skyldes, at den er en direkte inspiration til ‘Pans labyrint’, som jeg er vældig glad for.

Hvad synes du om The Guardians top 25 dramaer/art house-film? Er den spot-on, mangelfuld eller decideret kropumulig?

The Guardian, top 25 drama og art house-film:

1. Andrei Rublev

2. Mulholland Drive

3. L’Atalante

4. Toyko Story

5. Citizen Kane

6. A Clockwork Orange

7. Days of Heaven

8. Fanny and Alexander

9. The White Ribbon

10. The Gospel According to Saint Matthew

11. Aguirre, Wrath of God

12. Pather Panchali

13. The Conformist

14. Death in Venice

15. The Godfather

16. The Graduate

17. There Will Be Blood

18. Battleship Potemkin

19. The Rules of the Game

20. Shadows

21. Distant Voices, Still Lives

22. The Passion of Joan of Arc

23. La Dolce Vita

24. Breaking the Waves

25. The Spirit of the Beehive

6 kommentarer

Filed under Film, Kultur

6 responses to “De 25 bedste drama og kunstfilm

  1. Fin artikel. Er enig i at sådanne lister næsten altid har alvorlige mangler (Aguirre og Tokyo Story, men ingen Persona?!), men netop er gode til inspiration. Der er en del jeg heller ikke har fået set. Lad os anskaffe og få set nogle af dem de nærmeste filmaftener!

    • Hej Christian

      Ja, som jeg skriver, mangler jeg fire film fra listen, så for at kunne være enig eller uenig, skal de jo ses.

      Jeg vil kigge efter ‘The Spirit of the Beehive’, som jeg ser meget frem til at se.

      Mange hilsner
      Daniel

  2. Anne-Mette

    Hmm – sikke en liste! Jeg kan vist kun krydse af, at jeg har set én nemlig “Godfather”. Og så har jeg set noget af Citizen Kane (faldt i søvn, sorry) og noget af Mulholland Drive (var bare så mærkelig, at jeg måtte slukke).

    Men du har selvfølgelig ret i, at man altid kan lade sig inspirere af lister. Denne giver rig mulighed for mig til at se nogle film for første gang…

    • Hej Anne-Mette

      Der er en del film på, som ikke ligefrem er lette at gå til, men som kan give et stort udbytte via de tanker, der er lagt i. Jeg kan heldigvis oplyse, at jeg ved, at du også har set ‘There Will Be Blood” – for den har vi set sammen.

      Jeg glæder mig til at se nogle af filmene med dig, både de film jeg allerede har set i forvejen, men som jeg altid kan se igen, og de film som jeg selv mangler at se.

      Mange hilsner
      Daniel

  3. ‘Spirit of the Beehive’ skal jeg da have set, kan jeg forstå. ‘Pan’s Labyrint’ gik virkelig ind på et tidspunkt, hvor jeg havde svært ved at tage drama seriøst & tage fortællingerne til mig. Et vendepunkt i mit liv!

    Men der er også mange andre titler, jeg skal have set fra listen!

    • Hej Jesper

      Ja, ‘Pans labyrint’ er en fremragende film, der på elegant vis blander netop drama med fantasy, og den fremviser stor fortælleglæde. Hvis ‘Spirit of the Beehive’ er blot tilnærmelsesvis så god, kan jeg ikke klage.

      Hvis du ikke har set dem, vil jeg anbefale både ‘Citizen Kane’ (en must-see for alle med historisk interesse i film – og interesse i god fortællekunst), ‘The Godfather’ og ‘Fanny og Alexander’. Det er tre film, der er forholdsvis lette at gå til, men som jeg virkelig har fået meget ud af.

      Mange hilsner
      Daniel

Skriv et svar

