Begravet levende – med fulde nordmænd

Ryan ReynoldsI går fik jeg langt om længe set Ryan Reynolds i den klaustrofobiske thriller ‘Buried’. Filmen, der foregår i en mørk kiste i Irak, er en 1½ times udgave af den frygtelige scene i ‘Kill Bill vol. 2’, hvor The Bride (Uma Thurman) bliver begravet levende. Altså er der al mulig grund til at se filmen i biografen i totalt mørke omgivelser, så man rigtigt kan føle sig begravet sammen med Reynolds. Og en flok fulde nordmænd.

For dette indlæg skal faktisk ikke handle (så meget) om filmens kvaliteter. Til gengæld har jeg brug for at udgyde min frustration over en flok unge nordmænd på rækken foran, som var decideret søndagsfulde, alle med store fadøl i kopholderen på sædet foran.

Det vidste man jo fra starten af, hvor bar hen, og ganske rigtigt skulle de to inderste på rækken flere gange på toilettet, og hver gang glemte de at lukke døren efter sig.

Det medførte en fin lysstråle ind i biografens mørke og lyde af grin og samtaler ude fra caféen ved siden af salen. Ikke den bedste måde at komme i den rette stemning på.

Nu vil jeg ikke lyde som en mavesur snob, men lidt biografpli har aldrig skadet nogen. Okay, hvis det havde været ‘The A-Team’ eller ‘Van the Man’ (for at blive i Reynolds-land) havde et par fulde nordmænd blot sat krydderi på popcornfilmene, men ‘Buried’ er bestemt ikke en popcornfilm.

Ingen bar overkrop
Måske er den blevet markedsført som en almindelig gyser? Det tog i hvert fald ikke ti minutter, før de første to betalende gæster (to piger fra rækken bagved) rejste sig og aldrig kom tilbage til salen.  Måske fordi man på dette tidspunkt ikke havde set Reynolds i bar overkrop (det plejer man jo)? Eller måske fordi der på dette tidspunkt i filmen ikke havde været ytret andet end støn og råb?

Filmen blev virkelig god efter ca. en time, hvor tre af de berusede nordskandinavere forlod biografen for ikke at komme tilbage. Ikke mere rykken i sædet eller småsnak. Ahh… Og nogenlunde samtidig indtraf den nok stærkeste scene i filmen, hvor Reynolds ringer hjem til sin demente mor. Meget rørende.

På trods af en lidt ærgerlig biografoplevelse vil jeg anbefale ‘Buried’ til folk, der ønsker en anderledes biografoplevelse. Den går så vidt jeg kan se kun til og med onsdag i denne uge.

2 kommentarer

Filed under Film

2 responses to “Begravet levende – med fulde nordmænd

  1. Jeg husker stadig min værste biograf-oplevelse… det var ‘Paranormal Activity’, som jeg ikke havde en chance for at vurdere på grund af en mindre flok meget kåde 7. klasses-elever et par rækker foran.
    Det er folk som disse, der gør, at jeg næsten helst vil se film på mit fjernsyn.

    • Hej Jesper

      For mig er det film som netop ‘Paranormal Activity’ og ‘Buried’, der opnår noget ekstra ved at blive set i en mørk biografsal, hvor man har fornemmelsen af ikke at kunne slippe ud af fiktionen. Så er det bare ekstra ærgerligt, når man får sin oplevelse ødelagt af andre.

      Mange hilsner
      Daniel

Skriv et svar

