Interview med en filmstjerne del 1: Tycho Brahes-dagen

The Sorcerer's ApprenticeDe to næste indlæg skal handle om mine to seneste web-tv-interview med henholdsvis Nicolas Cage og Drew Barrymore. De er nemlig et slående eksempel på, hvor stor forskel der kan være på interview-oplevelser.

Vi begynder i Barcelona, for det var her i den smukke, sydeuropæiske storby, at mit interview med holdet bag den gennemsnitlige eventyrkomedie ‘Troldmandens lærling’ skulle finde sted. Det var samtidig også mit første interview med kamera på, så det var en spændt filmjournalist, der var taget af sted.

Jeg kommer lidt for sent til Københavns Lufthavn, så mine planer om at hæve kontanter til turen, går i vasken allerede fra morgenstunden. Det kan selvfølgelig lære én at veksle på forhånd, men med Visa-kortet og 20 Euro i tegnebogen satte jeg mig i flyveren til Barcelona.

Turen derned gik sådan set fint, men jeg var blevet booket meget stramt af filmselskabet og ankommer til Barcelonas lufthavn et kvarter, før jeg reelt set skal tjekke ind til interviewne. Derfor finder jeg den første og bedste taxa ind mod byen og sikrer mig, at chaufføren tager imod Visa-kort.

Det gør han – tror jeg – for han taler kun spansk, og jeg taler ikke et ord spansk. Så da det viser sig, at der er kø hele vejen ind til byen, og turen, der er beregnet til at tage 20 min. nu tager 50 min., er det med besvær, at jeg finder ud af, at der er tale om en større færdselsulykke længere fremme.

Kortet virker ikke!
En stressende taxatur bliver værre, da jeg ankommer til det luksuriøse hotel (med eget kunstligt springvand) og skal betale chaufføren. Af en eller anden grund virker mit kort ikke, og mens sveden så småt begynder at pible frem i min pande, finder jeg på at spørge hotelpersonalet, om de vil lægge ud for mig.

Heldigvis er det intet problem, og jeg får at vide, at jeg kan hæve kontanter i en pengeautomat lige ovre på den anden side af vejen. Jeg skynder mig derover, finder automaten, skriver koden, men ingen penge kommer ud – og automaten har slugt mit kort. Pokkers!

Efter at have talt til ti begiver jeg mig ind i banken, hvor jeg allernådigst – og efter at have vist mit pas til den uforstående bankdame, der selvfølgelig kun taler spansk – får lov til at få mit kort tilbage. Hun peger heldigivs på en anden automat, og endelig kan jeg få mine penge.

Jeg bataler hotelmanden, styrter til presselokalet, for jeg tror jo stadig, at jeg er mægtigt forsinket. Men heldigvis er interviewene ikke gået i gang endnu. Phew…

Cranky Cage
Efter lidt bøvl med teknikerne om at få interviewene med hjem på det rette type medie, kan jeg gøre mig klar til at møde Nicolas Cage og de andre fra ‘Troldmandens lærling’. Med nerverne uden på tøjet – det er trods alt mit første tv-interview – får jeg at vide, at jeg har fem minutter med først Alfred Molina, dernæst instruktør Jon Turteltaub, tre minutter med producer Jerry Bruckheimer og fem med Nicolas Cage og Jay Baruchel.

Fint, jeg er klar. De første par interview går ok, selvom jeg nok ikke har udstrålet det store overskud. Turen kommer til Cage, og her er det svært at skabe den rette kontakt til skuespilleren. Fra begyndelsen sidder han og kigger ned i jorden og lader ikke til at have særligt meget lyst til at sidde der, hvor han gør. Han virker selvhøjtidelig og lidt cranky, men er også yderst professionel, så han får fortalt, hvad han skal, og så er interviewet i hus.

Interviewet kom på kino.dk, og det er sådan set det vigtigste. Og hvad endnu bedre er, at jeg ikke kun selv følte mig bedre klædt på til interviewet med Drew Barrymore i London tre uger senere – turen i sig selv kunne også kun blive bedre.

Det vil jeg skrive mere om i anden del af min lille interview-krønike.

Skriv en kommentar

Filed under Film

Skriv et svar

