Det levende legetøj vender tilbage

Legetøj fra 'Toy Story 3'Woody, Buzz, Jessie, Rex og det andet legetøj fra ‘Toy Story’-serien er tilbage i den tredje og formentlig sidste film. Som opvarmning fik jeg genset de to første, som er fra henholdsvis 1995 og 1999.

(Jeg skal gøre opmærksom på, at dette indlæg indeholder spoilers, der afslører handlingen i de tre film)

Med alle tre film frisk i erindringen vil jeg konkludere, at ‘Toy Story’ som trilogi og helhed er sammenhængende og alle tre kapitler relevante.

Fra den banebrydende første film (første 100 % computeranimerede spillefilm nogensinde), hvor Andy er barn og de to hovedpersoner, Woody og Buzz Lightyear, introduceres for hinanden som rivaler, men senere bliver venner.

Over den endnu bedre toer, hvor Buzz og Woodys venskab for alvor sættes på en prøve, og hvor frygten for at blive kasseret så småt trænger sig på i de små plastikmænds bevidsthed.

Til den helt nye treer, hvor Andy er blevet 17 år og på vej til college – og hvor den overhængende fare for at ryge på loftet, blive solgt eller smidt ud er det helt store emne i filmen.

Legetøj med mange facetter
Udviklingen i den overordnede historie og de tilhørende temaer giver derfor rigtig god mening. Trilogiens helt store force – som Pixar generelt er verdensmestre til – er, at den kan forstås på flere niveauer, så både børn og voksne bliver beriget.

For børn er det en historie om venskab og trofasthed vs. egoisme og misundelse, og som derfor er lærerig uden at blive didaktisk. Og endnu mere tydeligt er det, at de sjove figurer og deres fjollede, naive ideer appellerer til børn og deres hverdag.

Voksne kan bruge ‘Toy Story’ til noget andet. Nemlig at se tilbage på den deres egen barndom, for der er helt oplagt et nostalgisk element i serien. Desuden er der et dybere, psykologisk lag, der handler om at føle sig afvist og alene, mens frygten for en ukendt fremtid hele tiden er til stede.

Eminent animation
På et mere overfladisk plan kan alle nyde den eminente animation, og selvom de to første film i teknologisk sammenhæng er tudsegamle, kender de deres begrænsninger og undgår fx at vise menneskeansigter mere end højst nødvendigt.

Treeren er selvsagt væsentligt flottere, bl.a. hår, vand og sand er mesterligt gengivet, men dens stil skiller sig aldrig negativt ud fra de to første (som ekempelvis de nye ‘Star Wars’-film, der er markant flottere end de gamle).

Op til ‘Op’
Selvom ‘Op’ stadigvæk er min yndlings Pixar-film, kommer ‘Toy Story’ som trilogi ind på en klar andenplads. Historien i toeren er i mine øjne den bedste af de tre, men der er tale om et tårnhøjt niveau hele vejen igennem og en af de mest vellykkede filmserier overhovedet.

“To infinity… and beyond!”

8 kommentarer

Filed under Film

8 responses to “Det levende legetøj vender tilbage

  1. Ak ak – det er så uopfindsomt og så kedeligt bare at skrive, at man er fuldstændigt enig. Men det er jeg altså, pokker stå i det. Daniel giver den opfindsomme trilogi den ros, som den ærligt har fortjent, og vi kan i fællesskab glæde os over, at treeren er lige så god som de to første.

    • Hej Ebbe

      Tak for din kommentar.

      Ja, det er en dejlig trilogi, Pixar har brygget sammen, og jeg kan ikke andet en mistænke dem for at være en slags afguder af en art. Ikke nok med, at de endnu ikke har lavet en dårlig film. De er kommet sikkert i mål med en svær treer, som kunne have været et uoriginalt opkog af de to første (som ‘Shrek den Tredje’), men langt fra er det.

      Mange hilsner
      Daniel

  2. Enig enig… Pixar har begået en fantastisk flot trilogi, og gennem de tre film udfoldes Toystory-universet mere og mere, så for mig at se er der ingen favorit men en flot helhed. Det er ikke som med Shrek-filmene, hvor man har følelsen af, at alt efter etteren er rip off.

    Pixar formår på en fantastisk flot måde at skære historierne i alle tre film så skarpt at man på samme tid føler sig fuldt informeret om sammenhængene i filmenes univers og alligevel begrænset til netop at antyde den relevante følelse, som ønskes i situationen.

    Alt i alt enig i din vurdering af Toy Story som en velfungerende trilogi!

    • Hej Anne-Mette

      Tak for din kommentar.

      De tre film er kvalitetsmæssigt meget tæt på hinanden, så at jeg fremhæver toeren beror udelukkende på, at jeg fandt dens historie mest bevægende og effektivt fortalt.

      De er alle fremragende film, der placerer Pixar trygt på tronen som konger af animationsland.

      Jeg må dog erklære mig delvist uenig i, at alt efter den første ‘Shrek’ føles som et rip off. Det er ret hårde ord, da toeren i mine øjne også byder på originale idéer (Prins Charmings rolle bliver vendt op og ned) og karakterer (Den bestøvlede kat er vanvittig komisk).

      På den anden side er jeg helt enig i, at ‘Shrek’-serien langt fra fornyer sig sig i den grad, som er tilfældet med ‘Toy Story’-trilogien.

      Mange hilsner
      Daniel

  3. Hej Daniel
    tusind tak for de fine ord på min blog – jeg glæder mig til at læse med på din! Nu er du i hvert fald også smækket op på min blogroll.

    Er enig i hvert eneste ord, du har skrevet om ‘Toy Story’-trilogien… og jeg har i øvrigt selv skrevet et indlæg om min lille samling.

    Venlig hilsen Jesper

    • Hej Jesper

      Tak for din kommentar, og fordi du har lagt min blog i din roll.

      Fedt indlæg om din samling af ‘Toy Story’-sager og cool med billederne til at visualisere. Skriver en kommentar på din blog om et øjeblik.

      Mange hilsner
      Daniel

  4. Var også inde og se filmen her den anden dag, og endnu en gang leverer Pixar varen – og mere til!

    Det er en rigtig flot, sjov og godt opbygget film, som rummer masser af forskellige lag, som du skriver. Jeg synes især, at mange af de nye figurer var ret sjove fundet på, fx overvågningsaben og Ken, som alle i biografen grinede højlydt af.

    Jeg ved ikke, hvilken Pixar-film, som er min favorit, men jeg synes det er utroligt, at de kan blive ved med at lave det ene mesterværk efter det andet. De har jo ikke lavet noget som helst, der bare minder om noget, man kan kategorisere som “middelmådigt” eller “uopfindsomt”.

    • Hej Gustav

      Tak for din kommentar.

      Ja, det er en vældig opfindsomhed, de ligger inde med, de der Pixar-folk. Kan ikke komme i tanke om et filmselskab, der har haft samme høje kvalitet igennem så mange år.

      Som du skriver, er de aldrig middelmådige. Når de er dårligst (fx ‘Græsrødderne’ og ‘Biler’), er der stadig en masse underholdning og knivskarpe komiske punchlines at hente – og ikke mindst farverige, huskværdige karakterer.

      Hil Pixar!

Skriv et svar

