København som filmparadis?

Gode nyheder fra Københavns Rådhus. Under min flyrejse til London i går læste jeg en interessant artikel i Børsen om, at Københavns kulturborgmester Pia Allerslev (V) ønsker at gøre København til et filmparadis!

Eller det er måske lidt for store ord (brugt af artiklens skribent, Silas Bay Nielsen), som jeg ikke vil lægge i munden på kulturborgmesteren, men ikke desto mindre vil hun lade sig inspirere af den model, der har gjort den canadiske storby Toronto til en filmby i absolut verdensklasse.

Det betyder blandt andet, at Allerslev vil give skattefordele til filmbranchens folk, hvis de arbejder i København. Investeringerne i filmbranchen skal øges, så hovedstaden kan tiltrække virksomhederne og deres aktiviteter. 

I Toronto har man også sat ekstra skub i uddannelserne til mediebranchen, og en række nyoprettede organisationer hjælper filmvirksomhederne med at finde locations og skabe kontakt til hinanden.

I alt beskæftiger film- og medieindustrien i Toronto omkring 300.000 mennesker og omsætter hvert år for 60 milliarder kroner! Altså et regulært filmparadis.

Toronto-modellen på dansk
Men kan en sådan model kopieres til københavnske forhold? Pia Allerslev er ikke i tvivl, og hun mener, at hvis man fra politisk side gør det interessant at optage film i København, er der intet til hinder for en dansk version af Toronto-modellen.

Et af midlerne er skattefordele – både for medarbejderne og på locations. Det mener Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby dog ikke har den store effekt. Hun vil gerne styrke brancherne, men umiddelbart ikke via skatten.

Prag er ikke København
I mine øjne har København bestemt et potentiale for at blive et bedre (og billigere) sted at optage film. Man kan fx spørge sig selv, hvorfor den amerikanske, romantiske komedie ‘The Prince and Me’ kun delvist er filmet i København, men i langt højere grad i Prag? Jo, det er billigere.

Toronto har også en helt anden og essentiel fordel. Byen ligger forholdsvis tæt på New York City og dermed den amerikanske filmindustri.

Det betyder, at scener, som skal foregå i New York, men som er almengyldige for de fleste nordamerikanske storbyer, med fordel kan optages i Toronto. Det er simpelthen billigere, og med mindre Frihedsgudinden skal kunne spottes i baggrunden, lægger de færreste mærke til location-ombytningen.

Vi har den tyske og den svenske filmindustri i nærheden – ikke helt det samme som NYC. Det betyder dog ikke, at man ikke bør styrke byen som filmbranchens foretrukne location og hovedsæde. Det kan både skabe flere arbejdspladser og i sidste ende (forhåbentligvis) en økonomisk stærkere filmindustri.

Reklamer

Skriv en kommentar

Filed under Film, Kultur

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s