Top 50 spil

SqualJeg har langt om længe fået udfærdiget en liste over de 50 bedste elektroniske spil, jeg har prøvet gennem tiderne.

Alle formater og platforme er taget med, og flere af titlerne har jeg ikke prøvet i mange år, så her tager jeg forbehold over for, at der er en vis grad af nostalgi involveret.

Listen spænder over mange års gaming, men sammenligningsgrundlaget er alligevel mangelfuldt i højere grad end fx min liste over de 250 bedste film, jeg har set. Det skyldes, at mit referencegrundlag inden for gaming er væsentligt mere begrænset end inden for filmens verden, som jeg er uddannet inden for og har dyrket mere intensivt.

Det betyder blandt andet, at jeg kun har sparsomt kendskab til store spiltitler som ‘World of Warcraft’, ‘Shadow of the Colossus’ og ‘Modern Warfare 2’.

Trods disse udeladelse har jeg samlet 50 spil, som jeg har nydt i fulde drag, og hvoraf flere af dem er bredt anerkendte i branchen og blandt kritikere.

Se min liste over top 50 spil.

7 kommentarer

Filed under Gaming

7 responses to “Top 50 spil

  1. Uha, det ville jeg personligt ikke kunne overleve at skulle gøre. Det er såmænd ikke nogen dårlig liste, men jeg har selv svært ved at skulle prioritere ét spil højere end et andet, da mange af mine yndlingstitler slet ikke kan sammenlignes, fordi de appellerer til mig på forskellige måder.

    Har dog udfærdiget en liste over spil, som jeg holder specielt meget af:
    http://www.wikzo.com/p/favorit-spil.html

    • Hej Gustav

      Tak for din kommentar. Jeg er helt enig med dig i, at det er en nærmest uoverskuelige opgave at rangere en top 50 over spil, men nu havde jeg lavet en top 100 over musik og en top 250 over film, så jeg mente, at tiden var kommet.

      Når det så er sagt, er jeg forundret over, hvor få lister over netop spil, der egentlig er lavet. Det vil sige, selvfølgelig er der en masse Game Rankings-agtige lister, hvor man har samlet alle de bedst anmeldte spil gennem tiderne, men i forhold til, hvad der er af 1001 film, du skal se, før du dør, album du skal høre, byer du skal besøge osv., er der ikke mange “seriøse” bud på de vigtigste spil gennem tiderne.

      Kunne godt tænke mig en bog i stil med ‘1001 film du skal se før du dør’. Ikke at det overhovedet er noget orakel eller nogen bibel, men interessant læsning er det nu alligevel.

      Kender du sådan en bog, er jeg meget interesseret i at høre om det.

      Mange hilsner
      Daniel

  2. Sjovt nok er sådan en bog netop på vej:

    “1001 Video Games You Must Play Before You Die”
    (http://www.amazon.co.uk/1001-Video-Games-Must-Before/dp/0789320908/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1281176147&sr=8-1)

    Har dog hverken læst den eller tænker på at gøre det. Sådanne lister er som regel, i hvert fald i mine øjne, overflødige. At nogen derude mener, at jeg bør spillet netop dét og dét spil, siger mig ikke en dyt. Jeg ved, hvad jeg gerne vil spille, se eller læse og gider ikke gøre det, bare fordi en liste mener, at det er obligatorisk.

    • Hej Gustav

      Tak for dit link. Jeg vil bestemt kigge denne bog igennem. For mig er det underholdningen ved at bladre i sådanne type bøger og enten tænke: ‘Næ, det spil har jeg også spillet, men det fandt jeg ikke så fantastisk’ eller ‘wow, jo, det var et rigtig godt spil’. Altså en måde at stille mine holdninger op imod andres, som jeg altid synes er sjovt.

      Når det er sagt, er det ikke fordi jeg bruger sådan en bog som kanon for noget som helst. Allerhøjst som inspiration.

      Mange hilsner
      Daniel

  3. Ah, okay. Det kan jeg godt se.

    Faldt i øvrigt over dette indlæg, som stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt videospil skal med i en slags Vestlig kulturkanon.

    http://kotaku.com/5518917/do-video-games-shape-who-we-are

    • Hej Gustav

      Har først fået læst indlægget i linket nu. Jeg er enig med ham i, at det er for tidligt med videospil i en vestlig kanon.

      Jeg er dog uenig i, at det er, fordi computerspil ikke “shapes us”, for det mener jeg, at de gør. Nej, grunden til, at jeg mener, at det er for tidligt at placere spil i en kanon, er mediets unge levetid.

      Den dag, spilmediet når de 40-50 år som massemedie (jeg tæller ikke de tidlige forsøgsdage med ‘OXO’ og ‘Tennis for Two’ i 1950erne med), kan vi begynde at tale om det. Men da det først var i 1980erne, at spillene for alvor nåede ud til en større målgruppe, har man næppe den distance og referenceramme, der skal til for at placere videospil i en vestlig kanon.

      Hvad mener du?

  4. Jeg kunne skrive et længere indlæg om dette, men undlader det i denne omgang.

    Jeg mener, at de mange nye medieformer, som er skudt frem i løbet af de seneste årtier, i høj grad er med til at forme og danne os, nærmere bestemt “os som er vokset op med fjernsyn, internet og videospil”.

    Det er endnu for tidligt at sætte nogle definitive ord på, hvilken indflydelse disse har på os som mennesker, men jeg er ikke i tvivl om, at (især) spil har været med til at bestemme, hvordan jeg er i dag.

Skriv et svar

