Hvornår kommer Hollywood ud af sin skrivekrise?

Der har været skrevet en del om det i de seneste år. At Hollywood har umådelig svært ved at finde på nye, kreative historier og derfor udelukkende udgiver filmatiseringer af tv-serier, tegneserier, computerspil, bøger, og hvad de store selskaber nu ellers kan komme i nærheden af.

Læg dertil, at mange af de “originale” historier ofte ligner hinanden til forveksling. Den aktuelle ‘Youth in Revolt’ med Michael Cera som en nørd, der har to personligheder, men formår at score den lækre pige, spillet af Portia Doubleday. Og den kommende ‘Overscoring’ om den nørdede Jay Baruchel, der scorer den perfekte drømmekvinde (Alice Eve).

Hvad er det med film om kiksede fyre, der vinder prinsessen og det halve kongerige? Det må være en måde at tilfredsstile det mandlige teenagepublikum, hvor pigerne til gengæld kan glæde sig over det romantiske aspekt af filmene.

Computerspil er de sværeste
At historierne i Hollywood-film bygger på klichéer er bestemt intet nyt, så det, der er værd at tage fat i, er de mange filmatiseringer af mere eller mindre filmatiserbare værker. Den nye ‘Prince of Persia: The Sands of Time’ er et glimrende eksempel på noget, der synes umuligt at filmatisere. Ikke fordi det visuelle er noget problem for de dygtige  special effects-troldmænd i Hollywood. Nej, jeg tænker på, at spillene, som filmen er baseret på, stort set ingen handling har.

Når man filmatiserer en roman eller et teaterstykke, er handlingen ofte det centrale, hvilket gør det lettere at overføre til filmmediet. Ja, der er også en milliard dårlige filmatiseringer af bøger og skuespil, men der er immervæk også flere gode end filmatiseringer af romaner imellem.

Et computerspil har til gengæld tit en ganske tynd historie, og her skal Hollywood-forfatterne selv opdigte et plot, som kan bære filmen i de to timer, den ruller over lærredet. Det er de desværre ikke altid lige gode til.

Selvfølgelig kommer der stadig vidunderlige ting ud af Hollywood. Og fra de mindre independent-selskaber, der netop formår at vise sig frem, når de store har kreativ krise. ‘The Wrestler’, ‘(500) Days of Summer’ og ‘The Prestige’ er film, der griber klassiske genrer an på nye og forfriskende måder.

Og der er gode eksempler på tv-serier, der formår at levere prægtig underholdning – se blot på ‘South Park: Større, længere og ucensureret’, ‘Star Trek’ og ‘Flygtningen’.

Men hvornår mon Hollywood kommer ud af sin skrivekrise?

Reklamer

Skriv en kommentar

Filed under Film

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s