Guillermo del Toro dropper ‘Hobbitten’

Æv, det var en af de værre. Den mexicanske instruktør Guillermo del Toro, der har lavet en af mine yndlingsfilm, ‘Pans labyrint’, er hoppet fra filmatiseringen af Tolkiens ‘Hobbitten’. Det fortæller han til The One Ring.

Det lignede ellers et perfekt makkerpar med del Toro som instruktør og Peter Jackson som producent. Men nu har del Toro trukket sig, og indtil videre er der ingen ny instruktør på projektet.

Jeg håber, at Peter Jackson finder en kompetent person til at tage over. Guillermo del Toros visionære tilgang til filmmediet vil blive savnet, men en lige så dygtig (eller dygtigere) storyteller kunne man finde andre steder. Personligt har jeg dog svært ved at forestille mig, at fx Tim Burton, Steven Spielberg eller Sam Raimi (som alle har lavet vellykkede eventyrfilm) vil være lige så oplagte valg som mexicaneren.

Del Toro har selv understreget, at han ikke forlader projektet på grund af Peter Jackson eller de andre producere, men at det udelukkende handler om, at han ikke vil bruge seks år af sit liv i New Zealand på at filmatisere Tolkiens udødelige eventyrbog.

2 kommentarer

Filed under Film

2 responses to “Guillermo del Toro dropper ‘Hobbitten’

  1. Ærgerligt. Men har den film ikke stået på længe efterhånden? Kan huske at have hørt om projektet for flere år tilbage.

    Hobitten er en rigtig god bog, måske endda bedre end Ringenes Herre, som jeg aldrig fik kæmpet mig helt igennem på grund af det gamle og langsomme sprog.

    Har kun set Pans Labyrint, som er en rigtig god film, men har ikke rigtig nogen idé om del Toros kvaliteter, så kan ikke afgøre, hvor stort et tab dette er.

    Det lyder dog som ret meget at bruge seks år på at filme Hobitten – men omvendt tog Ringenes Herre-trilogien jo også 10 år!

    Som en sidenote glæder jeg mig til at se, hvad Jackson og Spielberg får ud af Tintin-projektet.

    • Hej Gustav

      Heldigvis har Peter Jackson, siden jeg skrev mit indlæg, udtalt, at han gerne selv tager styringen, hvis de ikke kan finde en ny instruktør. Så kan det næppe gå helt galt.

      Mange hilsner
      Daniel

Skriv et svar

