Genial narkoserie

Det er efterhånden lidt tid siden, jeg har fået skrevet på min blog. Det skyldes, at jeg er begravet i den geniale serie ‘The Wire’, som jeg har fået samtlige fem sæsoner af på dvd.

Det er en formiddabel tv-føljeton om narkomiljøet i Baltimore, USA. Om politifolkene der forsøger at komme til bunds i de komplicerede strukturer, som narkohandlerne bruger for at dække over deres virksomhed. Og om folkene i og omkring banderne, der alle har nako tæt ind på livet. 

Jeg har indtil videre kun set de første ti episoder, men allerede nu er der meget at komme efter. Fagteknisk dialog, et væld af uigennemskuelige plotdrejninger og anderledes personskildringer (som homoseksuelle gangstere) er blot noget af det, der skiller serien ud fra de fleste andre.

Videoen foroven er åbningen på første afsnit med temamelodien, en catchy soul-tune som er helt i tråd med seriens stemning.

2 kommentarer

Filed under Film, Tv

2 responses to “Genial narkoserie

  1. Hørt! Det er virkelig en hel fantastisk serie, og en aldeles værdig opfølger til Baltimore Homicide (Drabsafdelingen) som måske var den indtil da bedste politiserie nogensinde.
    Jeg tror at en af hemmelighederne bag The Wire’s succes er en fremragende casting. Det er langt hen ad vejen lykkedes at finde folk der kommer fra de hårde nabolag, og som virkelig kan give noget autencitet til deres roller. Samtidig er flowet i serien suverænt, og spændingen er holdt godt ved lige henover de enkelte sæsoner. Samtidig er det at skifte overordnet vinkel og til dels tema fra sæson til sæson en lille genistreg syntes jeg.

  2. Pingback: Stort anlagt gangsterserie « Daniel Bentiens blog

Skriv et svar

