Genrer i computerspil

Jeg har lige læst et spændende indlæg på bloggen ‘The Psychology of Video Games’, hvori bloggens ejer Jamie Madigan, der er ph.d. i psykologi og tidligere medarbejder hos GameSpy, skriver om genrer i computerspil.

Nu er jeg jo selv i fuld gang med den helt store genregennemgang af film, men det med at kategorisere medieprodukter findes selvfølgelig også inden for computerspillenes verden. Og hvorfor er det så vigtigt med disse klassificeringer?

Ifølge Jamie Madigan er genreinddelinger vigtige, når vi skal vælge, hvilke computerspil vi vil købe. Så kan vi udelukke typer af spil, vi ikke kan lide pga. deres genrer. Ligesom hvis du kigger et menukort igennem og udelukker alle mørke øl, fordi du normalt ikke kan lide dem.

Det gør selvfølgelig, at du engang imellem går glip af rigtig gode spil (og mørke øl) inden for de genrer, du normalt ikke bryder dig om. Ligesom det kan hænde med film, musik, bøger osv. Madigan ser dette som årsag til, at et spil som ‘Brütal Legend’ ikke klarede sig så godt kommercielt, idet folk ikke kunne finde ud af, hvilken genre det tilhørte. Desværre, for det er – ifølge ham – et eminent spil.

Læs hele indlægget her.

Advertisements

2 kommentarer

Filed under Gaming

2 responses to “Genrer i computerspil

  1. Ja, men heldigvis er genrebegrebet ved at bløde lidt op, hvad angår spilmediet, hvilket jeg ser som en fordel. Det giver udviklerne incitament til at overskride nogle grænser og prøve nye sammensætninger.

    Ofte er tingene meget fastlåst, da der er konventioner om, hvad et FPS, bilspil eller platformspil skal indeholde, men spørgsmålet er, om det overhovedet kan betale sig at tale om decideret genrer længere. Især indie-spillene er gode til at prøve noget helt nyt, men der kan også være en risiko, som eksempelvis det nævnte Brutal Legend – folk forstod ganske enkelt ikke, hvad det var for et slags spil, da det inderholder både sandbox-, action og RPG-elementer. Sidstnævnte blev mange overraskede over, da der går et pænt stykke tid, før dette aspekt bliver introduceret i spillet.

    • Hej Gustav

      Du har ret i, at mange spil forsøger at nedbryde genrekonventionerne. Ligesom nogle film gør det. Men desværre er det sjældent disse originale værker, der trækker der store publikum. Let definerede genrespil som ‘Fifa’ tiltrækker stadig en større brugerskare end innovative titler som ‘Shadow of the Colussus’.

      Ligeså med film, hvor ‘Donnie Darko’ bryder alle genreskel, men stadig kun tjener en brøkdel af den ligegyldige, men genrefaste komedie ‘The Proposal’ med Sandra Bullock.

      Men det er bestemt en spændende diskussion, især på er teoretisk plan, hvor man ikke skal tænke i kommercielle baner.

      Hilsen Daniel

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s