Vild med dyr

Ræve, bjørne, heste og polaraber. En række af mine yndlingsbands for tiden bærer dyrenavne. En trend i tiden eller bare tilfælde?

Sandsynligvis er vi blot kommet hele raden rundt, når det kommer til at døbe sit band, så det er da meget naturligt at opkalde det efter vore mæleløse venner fra dyreriget. The Beatles gjorde det, The Monkeys gjorde det, så hvorfor skal Band of Horses ikke gøre det?

Heste med guitar
Spøg til side, Band of Horses hører til de bands, jeg hører mest for tiden, og især sangen ‘The Funeral’ fra deres ‘Everything All the Time’-album. Et smukt nummer, som en af mine gode venner introducerede mig til for nogle måneder siden. Deres andet album, fra 2007, hedder ‘Cease to Begin’, og det har afkastet to singler: den lyttevenlige ‘Is There a Ghost’ og den behagelige ‘No One’s Gonna Love You’.

Følsomme gråbjørne
Hestebandet er ikke de eneste amerikanske musikere med dyrenavne fra indie-scenen. Grizzly Bear fra Brooklyn i New York er i højere grad acquired taste med deres knap så umiddelbart fængende musik, men når man giver dem tid – og evt. deltager i en af deres glimrende koncerter – er der en smuk og sanselig oplevelse i vente.

På deres nyeste album ‘Vecatimest’ er numre som ‘Ready, Able’ og ‘Foreground’ afsindigt gribende og kuldegysningsfremkaldende. Jeg hørte allerede om bandet på Roskilde i 2006, men det er først i slutningen af 2009, deres musik rigtigt bed sig fast i min bevidsthed.

Hurtige ræve
Det seneste dyrenavnsband, der har fået min opmærksomhed, er Fleet Foxes. Seattle-bandet har kun indspillet ét album, og det første der faldt mig ind, var det maleriske cover, der er en detalje fra den hollandske renæssance maler Pieter Breughel den Ældres ‘Flamske ordsprog’. Sikke et fængende cover.

Musikken på pladen, der bærer navnet ‘Fleet Foxes’, er umiddelbart den mest ordinære af disse bands, men der er stadig gode numre, der skal fremhæves: ‘White Winter Hymnal’ er nok pladens bedste og simpleste track, den ligefremme ‘Ragged Wood’ ganske underholdende, og den søde ‘He Doesn’t Know Why’ er svær at komme i dårligt humør af.

Polaraber
Selvfølgelig skal der også være plads til britiske Arctic Monkeys, der stadig giver den gas med deres alternative rockmusik. For mig er deres første album ‘Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not’ stadig deres bedste og et lille mesterværk i genren.

Grunden til, at jeg fremhæver Arctic Monkeys, er deres nyeste album, ‘Humbug’, som stadig er god musik, men desværre ikke helt fornyer sig på den måde, man kunne have håbet på. Jeg er dog stadig glad for ‘Crying Lighning’, der har den energi og det skæve tekstunivers, som gjorde numre som ‘I Bet You Look Good on the Dance Floor’ og ‘When the Sun Goes Down’ til glimrende og kraftfulde numre.

Selvfølgelig lytter jeg også til en masse musikere, som ikke er opkaldt efter dyr, men jeg synes, det er påfaldende, at der er så mange interessante bands med animalske navne for tiden. Aldrig har jeg været mere vild med dyr.

Skriv en kommentar

Filed under Musik

Skriv et svar

