Filmgenrer: Epics og storfilm

Vi tager et milevidt spring fra animationsfilm og koncentrer os om storfilmen. De kostbare film, der ofte varer længere tid, end det tager at spise en tiretters gourmetmenu på Noma. Men de kan, hvis de er godt skruet sammen, være lige så tilfredsstillende.

Jeg har jo allerede brugt ‘Borte med blæsten’ i indlægget om kærlighedsfilm, og jeg gemmer ‘Ringenes herre’-trilogien til et indlæg om fantasy og eventyrfilm, men ellers er her en række film, som jeg vil anbefale i genren epics/storfilm.

En nations fødsel (1915):
Denne oldgamle storfilm følger en hvid sydstatsfamilie op til, under og efter den Amerikanske Borgerkrig.
Hvorfor skal man se den? ‘En nations fødsel’ er en af de mest betydningsfulde film nogensinde, når det kommer til grundlæggelsen af filmsproget, som vi kender det i dag. Den er imponerende ud over det sædvanlige, men også dybt racistisk i sin forherligelse af Ku Kux Klan, der redder de stakkels hvide borgere fra skruppelløse sorte.

Intolerance (1916):
Instruktøren af ‘En nations fødsel’ – D.W. Griffith – modtog hård kritik på grund af sin racistiske tone i filmen, så han svarede hurtigt igen med denne næsten fire timer lange kæmpeproduktion, der skildrer ondskab og intolerance i hele fire tidsaldre.
Hvorfor skal man se den? Sin tids svar på ‘Ringenes herre’ og ‘Avatar’, når det kommer til overdådighed og ekstravagance, og selvom historien stritter i flere retninger, formår Griffith symbolsk at binde de fire episoder sammen.

De syv samuarier (1954):
Akira Kurosawas – og en af verdens – bedste film om en japansk landsby, der hærges af tyve, og derfor hyrer syv samuraier til at hjælpe indbyggerne ud af kniben.
Hvorfor skal man se den? Igen et værk, hvis betydning ikke kan undervurderes, hvor især de smukt koreograferede actionscener har givet genlyd i senere filmhistorie. Toshiro Mifune er karismatisk slyngelsamurai og Takashi Shimura samuraiernes leder, og begge leverer perfekte pragtpræstationer.

Ben-Hur (1959):
En jødisk rigmandssøn (Charlton Heston) bliver forrådt af sin romerske ven og solgt som slave. Nu skal Ben-Hur genvinde sin frihed.
Hvorfor skal man se den? Vinder af 11 Oscars. ‘Ben-Hur’ føltes som den helt rigtige “afslutning” på æraen af såkaldte epics, der havde været Hollywoods modsvar til det nye medie, tv, i 1950erne. Epic-filmens popularitet dalede langsomt herfra, og ‘Ben-Hur’ er trods sin voldsomt klassiske tilgang en milepæl i sin genre.

Spartacus (1960):
Slaven Spartacus (Kirk Douglas) kommer til at lede et storstilet oprør mod den romerske overmagt.
Hvorfor skal man se den? ‘Spartacus’ minder i tema besynderligt meget om ‘Ben-Hur’ året før, men sammenligner man de to film, føles de som perfekte eksempler på overgangen fra den klassiske til den mere moderne Hollywood-fortælling. Friskere dialog, hurtigere klipning og mere naturtro skuespil er, hvad Stanley Kubricks film byder på.

Lawrence af Arabien (1962):
David Lean havde i 1940erne og 1950erne excelleret filmatiseringer af Charles Dickens, men blev fra og med ‘Lawrence af Arabien’ kendt som storfilmens ukronede konge. Filmen om den britiske officer T.E. Lawrence, der kæmpede for araberne under Første Verdenskrig, er baseret på virkelige hændelser.
Hvorfor skal man se den? Kåret af Det Amerikanske Filminstitut til en af verdens bedste film og en bredt anerkendt højdespringer i genren, både hvad angår episke slag og historiefortælling.

Leparden (1963):
Den italienske instruktør Luchino Visconti overgik sig selv med denne pompøse skildring af en aldrende aristokrat (Burt Lancaster) i 1860ernes Italien. Han oplever de forandringer, der med tiden vil føre til en afvikling af hans formue.
Hvorfor skal man se den? ‘Leoparden’ viser på fornemmeste vis de sociale forskelle i en tid med revolution og demokrati. Filmen vandt de Gyldne Palmer og regnes for en af de bedste filmatiseringer overhovedet (baseret på Giuseppe Tomasi di Lampedusas roman).

Braveheart (1995):
Mel Gibsons instruktørdebut er en brutal og mægtigt medrivende skildring af frihedskæmperen William Wallace (Gibson selv), der fører skotterne i krig for at overvinde det engelske herredømme.
Hvorfor skal man se den? Gibsons svælger ikke i vold, som han kan beskyldes for at gøre i sine senere film ‘The Passion of the Christ’ og ‘Apocalypto’, men bruger de voldelige scener med stor eftertanke, så de opnår den effekt, der er tiltænkt. Og hans blik for storytelling er og bliver fremragende.

Gladiator (2000):
Den romerske feltherre Maximus (Russell Crowe) bliver forrådt af en romersk prins (Joaquin Phoenix), og hans familie bliver myrdet. For at hævne dem rejser han til Rom som slave for derved at komme helt tæt på den kommende cæsar.
Hvorfor skal man se den? Ridley Scotts storslåede romerfilm minder i tema meget om ‘Ben-Hur’ og ‘Spartacus’, men den byder på en innovativ visuel stil og actionscener helt i særklasse. Læg mærke til danske Sven-Ole Thorsen i en lille rolle.

Avatar (2009):
I en fjern fremtid sendes den invalide soldat Jake Sully (Sam Worthington) til planeten Pandora. Her får han en avatar, en perfekt kopi af ham selv, men som har dna fra det indfødte Na’vi-folk. Netop Na’vi-folket skal han skal finde en diplomatisk måde at lokke væk fra deres hjem, så et skruppelløst firma kan høste al den værdi, Na’vi’erne er i besiddelse af.
Hvorfor skal man se den? ‘Avatar’ er og bliver filmen, der gør 3D til standard i biograferne, og James Cameron viser endnu engang, hvorfor han er “King of the World”. Historien er tynd (og tyvstjålet fra ‘Danser med ulve’), men effekterne og spændningsniveauet sidder lige i skabet.

Næste gang ser jeg på musical-genren, som har trænge kår for tiden. Det skal dog ikke afholde mig fra at hylde en genre, som i den grad er indbegrevet af eskapisme – i øvrigt lige som ‘Avatar’.

3 kommentarer

Filed under Film

3 responses to “Filmgenrer: Epics og storfilm

  1. Robert Johannes Rasmussen

    Hej Daniel

    Du indleder med en film, jeg længe har ønsket at se. Det er et hul i min filmhistoriske dannelse, at jeg endnu ikke har fået set “En nations fødsel”. Hvis du kender til en god dvd-udgave af filmen, så sig endelig til!

    Ang. “Gladiator”, så er jeg glad for, at du priser den højt nok til at placere den på en top 10 over storfilm. De fleste, jeg har diskuteret filmen med, regner den ikke for noget særligt. Scotts “Kingdom of Heaven” er iøvrigt også fænomenal … altså DC-udgaven!

    Mange hilsner
    Robert

  2. Hej Robert

    Du har en stor oplevelse i vente (ligesom jeg med ‘Mary & Max’), men du skal forberede dig på, at ‘En nations fødsel’ vækker impulsiv harme over den modbydelige forherligelse af KKK. Ser man bort fra det, er den umulig at komme uden om.

    Hvor er jeg glad for, at du nævner netop ‘Gladiator’. En af mine venner skrev med det samme på Messenger, at han ikke mente, der skulle være plads til netop denne film, men i stedet en af de kinesiske epics (fx ‘Tiger på spring, drage i skjul’). Jeg kan godt se hans argument, at de måske skulle være repræsenteret på denne liste, men de er i mine øjne ikke så stærke som ‘Gladiator’, og derfor kom de ikke med. Og de kan eventuelt placeres under et kommende indlæg om eventyrfilm, når jeg når dertil.

    Mange hilsner
    Daniel

  3. Robert Johannes Rasmussen

    Hej Daniel

    Det var netop pga. min uforbeholdne fascination af Scotts smukke “Gladiator”, at jeg for et par år tilbage overvejede at skrive om episke storfilm i mit BA. Det blev dog (af forskellige årsager) til et horror-relateret emne i stedet. Emnet for mit BA-projekt betød også, at mit speciale nu centrerer sig om horror-film.

    Jeg ser frem til “En nations fødsel”, som jeg nu har fået bestilt hjem. Glæder mig meget til at se den, og jeg skal nok have dit råd/advarsel i tankerne, når filmen ryger i afspilleren! 🙂

    Hilsen
    Robert

Skriv et svar

