Filmgenrer: Kærlighedsfilm

“Here’s looking at you, kid.” Citatet er fra ‘Casablanca’ – vel nok en af de største Hollywood-film nogensinde. En film om krig og kærlighed, men også et drama.

Kærlighedsfilmen er nemlig næppe en selvstændig genre, men derimod er romantik et overlappende tema i navnlig to genrer: drama og komedie. Men når alt kommer til alt, er der velsagtens kærlighed i 99 procent af de film, der udsendes. Jeg afgrænser dette indlæg til film, der har kærlighed som hovedfokus, men hvad de ellers handler om, er underordnet.

De to første indlæg i genreserien var om krig og action. De henvendte sig primært til filmseere af hankøn, så anbefaler jeg ti film af den feminine slags denne gang.

Solopgang: En sang om to mennesker (1927):
En af de bedste stumfilm overhovedet af den tyske instruktør F.W. Murnau. Det er en smuk og simpel historie om to mennesker, der skal finde hinanden i det hektiske byliv med fristelser og modstridende følelser, der lurer alle vegne.
Hvorfor skal man se den? Fik jeg nævnt, at det er en af de bedste stumfilm? Nå ja, den er også en af de bedste kærlighedsfilm, fordi den er så enkel og evigt aktuel.

Det hændte en nat (1934):
Clark Gable som den fattige journalist, der ser sit livs scoop, da han kommer til at rejse sammen med en forkælet arving på flugt (Claudette Colbert), som han selvfølgelig forelsker sig i.
Hvorfor skal man se den? En af de første romantiske komedier, der blev hyldet med de vigtigste Oscars som Best Picture, Best Director (Frank Capra), ligesom de to hovedroller modtog priser. En stilskabende film i en tid, hvor sex og begær var helt yt.

Borte med blæsten (1939):
Den amerikanske borgerkrig danner ramme om kærlighedsdramaet mellem Scarlett (Vivian Leigh) og Rhett (Clark Gable), der ender i en af de mest citerede replikker nogensinde.
Hvorfor skal man se den? Selvom der er tale om en næsten fire timer lang storfilm med mange flere facetter end en love story, er det den, man husker bedst. Og så er den til dato den bedst indtjenende film, hvis man tager højde for inflation. ‘Avatar’ go home.

Casablanca (1943):
Rick (Humphrey Bogart) driver en cafe i Casablanca under Anden Verdenskrig. Han får besøg af både allierede og nazister, men da han møder sin gamle flamme Ilsa (Ingrid Bergman), er det ved at gå galt for dem begge.
Hvorfor skal man se den? Fordi de et er en af de bedste film overhovedet, og manuskriptet er det bedste, der er skrevet.

Jules og Jim (1966):
Denne franske klassiker af Francois Truffaut er et trekantsdrama, hvor en impulsiv kvinde er ved at ødelægge forholdet mellem to gode venner.
Hvorfor skal man se den? Den franske nybølge, som man kalder en række kunstnerisk nyskabende film fra slutningen af 1950erne og frem, affødte mange mesterværker, og ‘Jules og Jim’ er et af dem. Den løse fortælleform og frihed i det filmiske udtryk var blandt Truffauts genistreg, og så er det en fremragende historie.

Fagre voksne verden (1967):
Dustin Hoffman var fyldt 30, men spiller Benjamin på 18 i denne klassiker, hvor han indleder et forhold til den noget ældre Mrs. Robinson.
Hvorfor skal man se den? En af de vigtigste amerikanske ungdomsfilm, og med et perfekt soundtrack af Simon & Garfunkel, godt skuespil og mange huskværdige scener, er ‘Fagre voksne verden’ en must see.

Mig og Annie (1977):
Woody Allen var bedst kendt som dygtig stand-up-komiker med filmisk talent, indtil han væltede alle omkuld med den realistiske historie om komikeren Art (Allen) og hans kærlighedsforhold til Annie Hall (Dianne Keaton).
Hvorfor skal man se den? Forholdet er måske realistisk skildret, men Allen bryder den filmiske illusion ved at tale til tilskueren og bruge andre fremmedgørende effekter. Kunstnerisk, virkningsfuldt og originalt og den bedste Woody Allen-film.

Fire bryllupper og en begravelse (1994):
Den romantiske komedie har svære kår, fordi ambitionsniveauet ofte er for lavt. Med ‘Fire bryllupper og en begravelse’ er dette langt fra tilfældet. Hugh Grant er britiske Charlie, der aldrig tror, at han finder kærligheden, før han møder amerikanske Carrie (Andie MacDowell).
Hvorfor skal man se den? Vil man kun se én romantisk komedie i sit liv, er denne sagen. Man finder ikke et mere veloplagt eksempel på genren.

Before Sunrise (1995) og Before Sunset (2004):
To mennesker (Ethan Hawke og Julie Delpy) mødes i Wien og indleder en kort affære. Ni år efter mødes de igen i Paris, men meget er sket siden dengang.
Hvorfor skal man se den? Skuespillet og det delvist improviserede manuskript giver en uset realisme, og selvom der ikke sker så meget, er underholdningsværdien i top.

Titanic (1997):
Den unge, fattige Jack (Leonardo DiCaprio) vinder en billet til det enorme luksusskib Titanic, hvor han forelsker sig i den velhavende Rose (Kate Winslet), men skibet, som ikke skulle kunne synke, er ikke så sikkert som forventet.
Hvorfor skal man se den? Trods sin gammeldags facon er ‘Titanic’ indbegrebet af kærlighed i største skala. Og så er imponerende, at James Cameron formår at skabe spænding omkring en historie, de fleste ved hvordan ender.

Mangler ‘Moulin Rouge’? Det tror jeg nok, den gør. Den skal nok komme med, når jeg beskæftiger mig med musicals engang i fremtiden. Næste genre, jeg kigger på, er science fiction-film.

Advertisements

2 kommentarer

Filed under Film

2 responses to “Filmgenrer: Kærlighedsfilm

  1. Kristina

    Jeg ved ikke, om jeg mister hovedet på denne, men “Broerne i Madison County” fortjener også at blive nævnt i genren kærlighedsfilm.

    • Hej Kristina

      Du har ret i, at det er en vigtig film i genren, og den var skam tæt på at komme med ligesom ‘Da Harry mødte Sally’.

      Desværre er jeg lidt hæmmet af, at det er et stykke tid, siden jeg har set dem begge. Men jeg håber på et snarligt gensyn, og så kan det jo være, at jeg bliver nødt til at revidere listen.

      Mange hilsner
      Daniel

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s