Min top 250 over yndlingsfilm

Jeg hader toplister. Et eller andet sted er de den værste form for ubruglig smagsdommeri, man kan komme i nærheden af. Hvad kan de bruges til andet end at sammenligne æbler med (lys)pærer?

Alligevel kan jeg ikke lade være med selv at lave en top 250 over mine yndlingsfilm. De har nemlig de fine fordele, at de er sjove at tale om, diskutere og være uenige eller enige i. De er til for at give inspiration, skabe irritation eller bare fremtvinge et godt grin. Forhåbentligvis lidt af det hele. Jeg kender som skrevet problemstillingerne ved at sammenligne Citizen Kane med Bambi eller The Dark Knight, der virker nærmest blasfemisk, men alligevel kunne jeg ikke dy mig.

Det er temmelig normalt at tage en masse forbehold, når man udfærdiger toplister, så det vil jeg naturligvis også gøre. Jeg har på nuværende tidspunkt kun spillefilm på listen. Ingen dokumentarfilm, serier, mini-serier eller kortfilm har fundet vej til min top 250. Måske kommer de på engang i fremtiden, men lige nu holder jeg fokus til spillefilm. Animation har dog sneget sig med, så lidt Disney, Pixar og anime er det blevet til.

Filmene på listen er både, hvad man kan kalde yndlingsfilm – altså de, der står mit hjerte tæt, og som har betydet noget bestemt for mig på et bestemt tidspunkt i mit liv – og de ‘bedste’ film, jeg har set. Det betyder, at der både er historiske perler, dvælende kunstfilm og Blockbusters i den helt store skala.

Mit sidste forbehold er, at listen vil komme til at ændre sig i ny og næ, både når jeg ser nye film eller genser de gamle. Den er på ingen måde definitiv.

God fornøjelse. Lad mig endelig høre, hvad I synes, og evt. hvilke film der mangler.

Se listen over mine 250 yndlingsfilm her.

Skriv en kommentar

Filed under Film

Skriv et svar

